پرسش های متداول


پرسش های عمومی

1- در صورت ورشکستگی شرکت بیمه، وضعیت بیمه نامه ها چگونه خواهد بود؟

با توجه به نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (ثبت شرکت ها) ، شرکت های بیمه می بایست برای تاسیس  ، سرمایه اولیه کافی ارائه دهند . همچنین شرکت های بیمه گر، برای ارائه خدمات در هر یک از رشته های بیمه ،  می بایست ضمانتی جداگانه به بیمه مرکزی ارائه دهند.

گفتنی است بیمه مرکزی ایران ،  به عنوان واحد نظارتی شرکت های بیمه گر ، میزان تعهد مجاز و قابل قبول شرکت های بیمه را به ایشان ابلاغ کرده است . لیکن امکان قبول ظرفیت غیر مجاز بیمه ای را نخواهند داشت.

 

2- در صورت جنگ، انقلاب، شورش و غیره شرایط بیمه نامه ها چگونه خواهد بود ؟

کلیه بیمه نامه ها مگر آن ها که مستثنی شده اند ، به صورت تعلیق در خواهند آمد و پس از آن ارائه خدمات مجدداً مطابق قرارداد خواهد بود.

3- شرکت های بیمه چگونه می توانند با دریافت حق بیمه کم ، خسارت های بزرگ پرداخت نمایند ؟

محاسبات خسارت و تعیین حق بیمه در صنعت بیمه ،  از طریق آمار و ارقام خسارات (تعدد و بزرگی) در گذشته و بازه های زمانی مختلف و همچنین مولفه های دموگرافیک و غیره تعیین می گردد . لیکن حق بیمه با توجه به این محاسبات و قابلیت تجمعی آن، امکان پرداخت خسارات را مهیا می نماید.

4- در صورتیکه بیمه گذار اطلاعات نادرست ارائه دهد، شرکت بیمه گر چگونه عمل خواهد کرد؟

مطابق با قانون 12 بیمه، در صورتیکه بیمه گذار عمداً از اظهار مطلبی خودداری نماید و یا آن را نادرست بیان نماید، شرکت بیمه گر می تواند قرارداد را یکطرفه ابطال نموده و علاوه بر عدم پرداخت خسارت، وجوه حق بیمه پرداختی را نیز مسترد ننماید.

5- در صورت وقوع فوت و الزام به پرداخت دیه، اگر رای دادگاه در زمان تغییر دیات بود ، شرکت بیمه گر ملزم به پرداخت دیه جدید خواهد بود ؟

در صورتیکه عیناً در بیمه نامه ذکر شده باشد و پوشش افزایش دیات در سال های آتی خریداری شده باشد، بیمه گر مکلف به پرداخت خواهد بود . در غیر اینصورت مابه التفاوت دیه می بایست از سوی بیمه گذار پرداخت شود .

پرسش های بیمه عمر و سرمایه گذاری

1- آیا بیمه های عمر و سرمایه گذاری ، هزینه های درمانی را نیز پرداخت می نماید ؟

در بیمه های عمر و سرمایه گذاری، صرفاً هزینه های درمانی بابت امراض خاص ( بیماری های پر هزینه) به صورت کمک هزینه پرداخت می گردد.
امراض خاص شامل  سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی عروق قلبی (کرونر)، پیوند اعضاء اصلی بدن و انواع سرطان به استثناء ملانوم بدخیم میباشند .

2- نحوه محاسبه سود اندوخته های بیمه های عمر و سرمایه گذاری چگونه است ؟

در بیمه های عمر و سرمایه گذاری ، حق بیمه پرداختی پس از کسر هزینه های بیمه گری، در سبدهای سرمایه گذاری بیمه ای قرار گرفته و سود مشارکت حاصله به نسبت 85 به 15 بین بیمه گذار و بیمه گر تقسیم می گردد.

3- آیا امکان افزایش یا کاهش حق بیمه پرداختی وجود دارد ؟

یکی از مهمترین خصوصیت های بیمه های عمر و سرمایه گذاری ، انعطاف پذیری در پرداخت حق بیمه می باشد .  لیکن بیمه گذار می توان در پایان هر سال بیمه ای ،  تغییرات مورد نظر را اعمال نماید.

4- آیا امکان پرداخت حق بیمه به صورت اقساط نیز وجود دارد ؟

بلی .  یکی از امکانات شرکت بیمه سامان به بیمه گذاران خود، امکان پرداخت حق بیمه به صورت اقساط می باشد. ماهیانه ، 6ماهه ، 4 ماهه ، 3 ماهه، 2 ماهه و سالانه.

5- آیا امکان تغییر بیمه شده عمر و سرمایه گذاری وجود دارد ؟

خیر . با توجه به ماهیت بیمه های عمر و سرمایه گذاری و ریسک سنجی بر اساس شخص بیمه شده، تغییر بیمه شده امکان پذیر نمی باشد.

پرسش های بیمه اتومبیل

1- آیا بیمه شخص ثالث ، خسارت و دیه راننده مسبب حادثه را پرداخت می نماید ؟

خیر . راننده مسبب حادثه جزء اشخاص ثالث نبوده و صرفاً می تواند از پوشش سرنشین استفاده و دریافت خسارت نماید .

2- در صورت مفقودی بیمه نامه شخص ثالث، امکان صدور المثنی وجود دارد ؟

خیر . صدور المثنی برای بیمه شخص ثالث امکان پذیر نمی باشد و صرفاً با مراجعه به دفتر مرکزی شرکت بیمه گر می توان گواهی بیمه نامه دریافت نمود .

3- آیا بیمه نامه بدنه قابل انتقال می باشد ؟

بلی . در صورت آنکه بیمه گذار و مالک خودرو یکسان باشد ، انتقال بلامانع است .

4- قطعات اضافی از قبیل ضبط، باند، رینگ و غیره قابل بیمه شدن می باشند ؟

بلی . کلیه قطعات فابریک خودرو تحت پوشش بیمه می باشند و قطعات اضافی می بایست با پرداخت حق بیمه اضافه و تایید بیمه گر تحت پوشش قرار گیرند .

5- آیا امکان انتقال تخفیف عدم خسارت از شرکت های بیمه گر به یکدیگر وجود دارد؟

بلی . با ارائه کوپن ها و مدارک شناسایی خودرو ، تخفیف های عدم خسارت قابل انتقال خواهد بود .

پرسش های بیمه مسئولیت

1- ملاک محاسبه هزینه های پزشکی انجام شده در بیمه مسئولیت چه چیزی است ؟

در صورت خریداری پوشش پرداخت خسارت بدون اعمال تعرفه پزشکی ، صرفاً با ارائه فاکتور هزینه های انجام شده قابل پرداخت می باشد.

2- اگر مبلغ دیه در طول مدت بیمه نامه اضافه شود، شرایط پرداخت خسارت مازاد چگونه است ؟

در صورت افزایش دیات، شرکت بیمه گر تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه مسئول جبران خسارت می باشد، مگر آنکه الحاقیه افزایش مبلغ دیه یا پوشش افزایش مبلغ دیه در سال آتی خریداری شده باشد.

3- در صورت وقوع حادثه برای کارگران و پیمانکاران فرعی ، عملکرد شرکت بیمه چگونه است ؟

بیمه مسئولیت مدنی پوشش دهنده خطرات تحت مسئولیت بیمه گذار است و برای تحت پوشش قراردادن مسئولیت پیمانکار فرعی می بایست پوشش اضافی مربوطه خریداری گردد.

4- اگر برای افرادی به غیر از کارکنان اتفاقی رخ دهد چگونه می توان از پوشش های بیمه نامه استفاده نمود؟

پوشش بیمه مسئولیت برای کارکنان کارفرما می باشد که رابطه کاری و استخدامی بین ایشان تعریف شده باشد . در صورت نیاز به پوشش برای افراد غیر شاغل (اشخاص ثالث) ،  می بایست پوشش مربوطه خریداری گردد.

5- آیا برای دریافت خسارت در زمان وقوع حادثه ، می بایست زیان دیده از کارفرما شکایت نماید؟

در صورت خرید پوشش پرداخت خسارت بدون رای دادگاه، نیازی به طرح شکایت از بیمه گذار یا کارفرما نمی باشد.

6- در بیمه مسئولیت ملاک محاسبه حق بیمه چیست؟

به طور کل موضوع فعالیت ، پوشش های مورد درخواست ، در بیمه های ساختمانی متراژ کل ساختمان و در بیمه های غیر ساختمانی تعداد نیروی کار در محاسبه حق بیمه تاثیر گذار می باشند.

پرسش های بیمه آتش سوزی

1-پوشش های اصلی بیمه نامه آتش سوزی کدامند ؟ آیا زلزله، سیل و… نیز تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؟

پوشش های اصلی عبارتند از: آتش سوزی، صاعقه، انفجار . با خریداری پوشش های اضافی مربوطه، خطراتی همچون سیل، زلزله، آتشفشان، ضایعات آب برف و باران، ترکیدن لوله آب و … نیز تحت پوشش قرار می گیرد.

2- آیا در بیمه های آتش سوزی، سرقت، پول، طلا و مسکوکات تحت پوشش قرار می گیرد؟

این پوشش جزء استثنائات بیمه است  اما  ، در صورت نگهداری آن ها در گاوصندوق و قبول بیمه گر در ازای دریافت حق بیمه اضافی قابل بیمه شدن می باشد.

3- چگونه قیمت اثاثیه توسط شرکت بیمه گر تعیین می گردد؟

بیمه گذار موظف است ضمن تکمیل فرم پیشنهاد، قیمت اثاثیه مورد نظر را بر اساس حسن نیت، ارزش و قیمت روز اظهار نماید .  قیمت های برآوردی پس از گزارش بازدید ، ملاک محاسبه بیمه گر خواهد بود .

4- آیا افراد داخل منزل نیز تحت پوشش بیمه حوادث قرار می گیرند؟

بلی .  در طرح خانه امن بیمه سامان افراد داخل خانه نیز تحت پوشش هزینه های پزشکی و فوت قرار می گیرند.

5- در صورت وقوع حادثه، تکلیف و وظیفه بیمه گذار چگونه است؟

بیمه گذار می بایست پس از اطلاع از وقوع حادثه ، بیمه گر را حداکثر ظرف مدت پنج روز مطلع نماید.

پرسش های بیمه درمان تکمیلی

1- آیا بیمه درمان تکمیلی را می توان به صورت انفرادی نیز صادر نمود؟

بیمه درمان تکمیلی برای گروه های بیش از 100 نفر قابل صدور خواهد بود.

2- آیا بیمه درمان تکمیلی را می توان به صورت خانوادگی یا دوستانه تهیه نمود؟

ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی صرفاً به گروه هایی که دارای بیمه گر پایه بوده و توسط بیمه گذار حقوقی درخواست بیمه داده اند، قابل صدور خواهد بود.

3- آیا خانم باردار می تواند درخواست صدور بیمه درمان تکمیلی و پوشش هزینه های زایمان نماید؟

خانم های باردار در صورت توافق بیمه گر می توانند درخواست بیمه درمان تکمیلی قرار گیرند، اما پوشش هزینه های زایمان غیر قابل پرداخت بوده و صرفاً بعد از دوره انتظار قابل ارائه خواهد بود.

4- بهترین روش برای انجام درمان و مدیریت هزینه های آن برای بیمه شدگان چیست ؟

دریافت دستور پزشک و تحویل آن به شرکت بیمه گر به منظور دریافت معرفی نامه به مرکز درمانی مورد نظر که در اینصورت شرکت بیمه کلیه هزینه های درمانی تا سقف تعهدات را مستقیماً به مرکز درمانی پرداخت می نماید.

5- در صورتیکه امور درمانی بدون معرفی نامه در مراکز درمانی غیر طرف قرارداد انجام شود، بیمه گر هزینه ها را چگونه پرداخت می نماید ؟

عموماً بیمه گر هزینه را بر حسب مرکز درمانی طرف قرارداد خود، محاسبه نموده و معادل آن را به بیمه شده پرداخت می نماید.